مارماهی
 
موجودات زنده
دو شنبه 14 شهريور 1390برچسب:, :: 12:45 ::  نويسنده : پیام

ماهیان Spiny ( خاردار ) كه به مار ماهیان مرداب نیز مشهورند، از اعضاء خانواده Mastacembelidae هستند. آنها در كشورهای هند, پاكستان, سری لانكا, بنگلادش, نپال, میانمار, تایلند, مالزی, ویتنام و اندونزی پراكنش یافته اند. مارماهیان خاردار, مار ماهیان حقیقی نیستند اما به دلیل شباهت آنها به مار ماهی به این نام خوانده می شوند.

بدن كشیده شبیه مار با پوزه گوشتی دراز و باله دمی گرد كه از باله های پشتی و مخرجی مجزا است. رنگ بدن , قهوه ای متمایل به زرد كه با نوارها یا لكه های سیاه متمایز شده اند. به دلیل زیبایی, ساختار بدنی باریك و كشیده, رنگارنگ بودن و رفتار شوخی آمیز آنها بیشترین تقاضا را در عرصه تجارت ماهیان زینتی در دنیا دارند. مارماهیان خاردار بسیار مستعد بیماریهای قارچی و باكتریایی هستند، بنابراین نیاز به مراقبت ویژه پس از صدمات وارده خواهند داشت تا از شیوع بیماریها جلوگیری شود. این ماهیان در آبهای لب شور و شیرین زندگی می كنند. از بین 12 گونه شناخته شده 2 گونه Macrognathus aculeatus و Mastacembelus armatus از جایگاه مهمی در بازار ماهیان زینتی برخوردارند.
گونه Macrognathus aculeatus عموماً مارماهی طاووس یا مار ماهی خال خالی نامیده می شود. این ماهی دارای بدنی بدون پوشش فلس دار و به رنگ قهواه ای روشن بوده و در قسمت فوقانی و بالای باله پشتی دارای 4 خال حلقه ای و گرد می باشد. هر دو باله دمی و پشتی دارای نوارهای زیبایی هستند.
حداكثر اندازه آنها زمانیكه كاملاً رشد كرده اند به 30 - 25 سانتیمتر می رسد. عادات غذایی شبانگاهی دارند یعنی با چال كردن خودشان زیر لایه های پر از سنگ و ماسه یا صخره ها پنهان شده و به هنگام شب یا صبحدم برای خوردن غذا بیرون می آیند. فاكتورهای آب شاملPH خنثی تا كمی قلیایی( 2/7 = PH )و درجه حرارت بین 24 تا 26 درجه سانتیگراد می باشد. این ماهیان گوشتخوار بوده و ماهیان نابالغ از غذای زنده نظیر بچه میگو و انواع كرمها بخصوص كرمهای سیاه تغذیه می كنند و پس از رشد كافی می توانند از ماهیان كوچك تغذیه كنند. در محیط بسته می توان آنها را تكثیر كرد اما مشكل است در جوانترها جنسیت آنها را تشخیص داد. عموماً در ماهیان هم سن و سال ماده ها كمی بزرگتر از نرها هستند.

به هنگام تكثیر شكم ماهی ماده متورم و به رنگ سبز كم رنگ در آمده و بر جستگی مخرجی كاملاً مشخص است. ماده ها بین 800 تا 1000 تخم بزرگ و شفاف می گذارند. تخم ها در مدت 3 روز هچ می شوند. بچه ماهیان از ناپلی Cyclops تغذیه می كنند.

گونه Mastacembelus armatus , عموماً به زبان تجاری مارماهی tire track یا مار ماهی زیگزاكی و یا مار ماهی خاردار آتشین نامیده می شود. اغلب در نهرها و رودخانه ها در زیر لایه های سنگی, ماسه ای و یا زیر صخره ها در كشورهای آسیایی از پاكستان تا ویتنام و اندونزی یافت می شوند.

به عنوان یك عضو از خانواده Mastacembilidae یك ردیف خار در پشت بدنشان دارند. این ماهی علاقه مندان زیادی دارد و برای اضافه كردن به داخل آكواریوم بزرگ مناسب است. بدن كشیده با رنگ قهواه ای طلایی و دارای 2 ردیف خطوط زیگزاكی طویل به رنگ قهوه ای سیر است كه كم و بیش به طرحهای مشبك شباهت دارد. باله های پشتی, مخرجی و دمی به شكل یك واحد یكپارچه عقب بدن را احاطه كرده اند.

حداكثر اندازه آن 90 سانتی متر است. آنها غالباً در زیر لایه های سبز یا زیر صخره ها پنهان شده و شب و یا صبحدم برای تغذیه بیرون می آیند. بنابراین محل های مخفی در آكواریوم برای نگهداری آنها مناسب است. فاكتورهای آب شامل: PH بین 5/6 تا 5/7 و درجه حرارت 22 تا 28 درجه سانتیگراد است.این گونه دهان كوچكی داشته و از كرمها و لاروهای پشه تغذیه می كند. ممكن است از بعضی غذاهای خشك نظیر پلت ها و كرمهای خونی خشك شده و فریز شده نیز استفاده كنند. تكثیر آنها در آكواریوم و یا در محیط بسته ممكن نیست و معده ماده ها زمانیكه برای تخم ریزی آماده می شوند بزرگتر است.
 

مارماهی جانداری مهره‌دار و آبزی از رده شعاع‌باله‌ها (Actinopterygii)، راسته                                 مارماهیان (Anguilliformes) است.

این ماهی‌ها استخوانی دارای بدنهایی لوله‌ای شکل بلند و نرم هستند بعضی پولک دارند و بعضی ندارند ماهیهای پولک دار در واقع پولکشان در زیر پوستشان پنهان است مار ماهی‌ها مثل مار حرکت می‌کنند و شکل S انگلیسی در بدن خود ایجاد می‌کنند که از سر شروع و به دم ختم می‌شود این عمل آنها را در درون آب به جلوماهیهای دیگر را به  می‌‌راند این ماهی در آبهای سرد و گرم استوایی یافت می‌شود بعضی از نژادهای مار ماهی‌ها قسمتی از عمر خود را در آبهای گرم می‌‌گذرانند.

در حدود 600 گونه مختلف از مارماهی‌ها وجود دارد که در تمام نقاط مختلف دنیا پراکنده هستند فقط در مناطق قطبی اثری از مارماهیها پیدا نمی‌شود 3 نمونه که در این صحفه می‌‌بینید نمونه‌هایی از این ماهی استخوانی هستند.

مارماهی‌ها طور دسته جمعی از بین می‌‌برند این حقیقت زمانی روشن و واضح می‌‌باشد که گذر این ماهیها به منطقه خصوصی زندگی مارماهی می‌‌افتد زمانی که کانال کشتیرانی ولاند بین دریاچه انتاریو و دریاچه اری در کانادا در سال 1992 باز شد مار ماهی‌ها از دریا به دریاچه حمله کردند و بصورت مزاحمهای جدی برای ماهیهادرآمدند دو نژاد از ماهیها 1- شاه ماهی سفید 2- ماهی سفید آبهای عمیق و دو نژاد دیگر 1- قزل آلای دریاچه‌ای 2- ریش ماهی تقریبا" از صحفه روزگار محو شدند.


نظرات شما عزیزان:

م
ساعت17:36---5 اسفند 1391
عالي بود عزيزم

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها
  • کیت اگزوز
  • زنون قوی
  • چراغ لیزری دوچرخه

  •  تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان( کمیابترین اطلاعات موجودات زنده) و آدرس jandaran.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را درقسمت راست وبلاگ نوشته  در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 55
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 90
بازدید ماه : 90
بازدید کل : 123751
تعداد مطالب : 26
تعداد نظرات : 25
تعداد آنلاین : 1

free counters
Free counters